onsdag 10 november 2010

ORIGAMI HJÄRTAN DEL 3

Ok, så här går det alltså till när man viker hjärtan. Det verkar lite krångligt, och första en eller två gångerna får man ha tungan rätt i mun men sedan gör man det utan att tänka ens. Lycka till!





Börja med ett A4 i valfri färg. Jag har valt obehandlat naturpapper. Tänk på att inte ha för tjockt papper.



Vik pappret i hälften längst med och klipp så du får en pappersremsa.


Vik upp ena hörnet så det möter längst med den övre kanten. Var noga så det blir rakt. Du ska få ett veck precis i mitten av hörnet på pappret.


Gör likadant åt andra hållet. Du ska få som ett vikt kryss. Gör likadant på andra änden av pappret.


Vänd på pappret och vik upp kanten så att du får ett veck mitt i, tvärs över krysset. Det får du om du låter kanterna möta översta vikvecket  av ditt kryss.


Vänd sedan pappret igen och tryck in sidorna av ditt kryss. 


Så att du får en trekant. Såhär


Gör likadant på andra sidan också.


Vik ihop ditt papper i mitten så spetsen på trekanterna möts


Lyft sedan på den översta trekanten och vik ned den så att trekanterna ligger botten mot botten.


Vänd på pappret igen och vik in kanterna som sticker ut på sidorna längst med undersidan.


Och sedan likadant på andra sidan. Såhär ska det se ut.


Vänd på pappret. Vik upp ena trekantens flik så den möter toppen av sin trekant.
Gör sedan likadant med resterande tre flikar.


Då ser det ut såhär.


Ta ett av uppviken och öppna upp den såhär.


Vik och platta sedan till den så att du får en liten fyrkant. Vad som var översta spetsen på uppviket ska möta sin botten mitt i.


Gör likadant hela vägen runt.


Ta sedan yttersta sidan av en de små fyrkanterna och vik in rakt mot vecket som finns i mitten på din fyrkant.


Gör likadant med resterande sju sidor. När du är klar ska det se ut såhär.


Nästa steg behöver du något smalt att peta upp med. Jag har använt den trubbiga änden av en grov nål. Peta upp ditt nya lilla invik på samma sätt som du gjorde med den större fyrkanten.


Platta och vik ner toppen så du får som en liten drake.


Såhär ska det se ut.


Gör samma sak hela vägen runt. Nu börjar det bli fint!


Vänd på ditt papper.


Vik en av flikarna längst med inviket du gjorde på den här sidan tidigare.


Såhär. 


Snurra runt pappret och vik in en liten bit av de yttersta kanterna. Det finns ett naturligt veck att vika längst med ska du se.


Och likadant på andra sidan. Vänd.


Och voilà, du har precis vikt ett hjärta!

3 kommentarer:

  1. Åh tack snälla för den fina hjälpen!! jag tror nog att jag ska kunna klara av det, hoppas i alla fall! I morgon ska jag köpa papper och sätta igång :)
    Tack igen!!
    Petra

    SvaraRadera
  2. Lycka till så himla mycket! Det kommer gå super tror jag!

    SvaraRadera
  3. inge bra förklarig tycker jag

    SvaraRadera