måndag 24 januari 2011

VINTAGE BRUDKLÄNNINGAR

Fick frågan om vart jag hittar alla vintage brudklänningar och tänkte att jag faktiskt skulle kunna tipsa om det, här är mina favoriter!

Lisa Larsson
Bondegatan 48
Stockholm

Här hittade jag min första klänning, den korta tylldrömmen som jag ska ha på festen efter middagen. Klänning nr. 2 som jag köpte kommer även den härifrån men i dagsläget ser det inte ut som jag kommer använda den, trots att det är fantastisk på alla sätt och vis. Utbudet varierar men inget hänger där mer än en månad så det är verkligen värt att ta en titt lite då och då. Ibland har hon även saker på lagret som hon inte tar ut i butiken, fråga snällt om det eventuellt skulle kunna vara så även när du är där..

Saker och Ting
Sturegatan 28
Stockholm

Det här är världens sötaste lilla butik, med betoning på lilla.. Det är 11 kvm modeskatt och kvinnan som har stället är helt underbar. Jag köpte min tredje klänning (som jag ska ha till vigseln) här. Trots ytan har hon ofantligt många klänningar, jag köpte även min väska där så utbudet på accessoarer är fantastiskt även det. Räkna med att vara där ett par timmar.


Old Touch
Upplandsgatan 43
Stockholm

Old Touch har jag vänner som hittat sina klänningar där, själv skulle jag kanske snarare titta efter accessoarer och smycken där. Personligen har jag tänkt att köpa två antika spetsnäsdukar där och brodera in min mammas och svärmors initialer på som de ska få innan vigseln. Känns fint att uppmärksamma dem lite extra.

Posh Girl Vintage
http://www.poshgirlvintage.com/wedding-dresses-c-16.html?zenId=8gjhahcittnjg2bse0varnpej0

Webshop som har massor med fina 50-tals klänningar, här har jag hittat flera som jag verkligen varit sugen på!

The Vintage Wedding Dress Company
http://www.thevintageweddingdresscompany.com/

The Vintage Wedding Dress Company ligger i London och drivs av stylisten Charlie Brear. De har både en kollektion av nyproducerade vintageinspirerade brudklänningar som de gör själva och ett helt fantastiskt arkiv av några av de vackraste vintage klänningarna man kan få tag på idag. Man bokar en tid där och får full uppmärksamhet. Kan man tänka sig ta sig till London är det här en helt otrolig butik. På hemsidan finns en flik som heter "Brides" där kan man titta på några av alla de vackra brudarna som köpt sina vintage klänningar där och även läsa om vad de tyckte om butiken.

Vintageous
http://www.vintageous.com/vintageweddingdress.htm

Härifrån kommer klänningen jag hakade upp mig på men som redan var såld när jag hittade den. De har ett fantastiskt utbud men räkna med att eventuellt få gå till skräddaren och fixa småfel (dock inte fläckar eller annat som är svårare att åtgärda) Just nu har de en klänning som jag skulle köpa om jag inte hade haft så pass dåligt samvete över de tre som jag redan köpt. Den heter Short Ivory Lace 1960's Wedding Dress, kanske någon annan av er som har lust? Linn till exempel?


Dorothea's Closet
http://www.dorotheasclosetvintage.com/VintageWEDDINGDresses.html

På Dorothea's har de ett relativt litet men fint utbud, kanske framförallt för den lite modernare (läs 60-tals) bruden. Det kommer snart in en klänning de har bild på som de beskriver som Mia Farrow inspirerad, tycker den ser väldigt fin ut. Klicka på bilden för att se fler.

Etsy
http://www.etsy.com/

Och sen till sist Etsy då, jag älskar Etsy. Alltså äälskar. Det är som Ebay fast med bara fina saker. Allt från klänningar till ringar till stämplar och papper hittar du här. Jag spenderar i princip varje kväll med att kolla in nya saker här.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar